Chapters

We vinden het normaal om ons lichaam fit te houden, maar voor ons allerbelangrijkste orgaan - ons brein - doen we meestal niets bijzonders. Dat is jammer. Want als we dat wel doen, kunnen we de enorme mogelijkheden van ons brein ontgrendelen en veerkrachtiger, voldaner en succesvoller door het leven gaan. Daarom hebben wij voor jou HiBRAIN gemaakt. Je leert hoe je je brein in topvorm krijgt en wat je kunt doen om het optimaal kunt gebruiken. Als je de zeven hoofdstukken van de track doorlopen hebt, ben je baas over je brein. Je bereikt brainleadership.

Pause

  
Heb jij ook het gevoel dat je hersenen permanent op volle toeren draaien? Vind je nauwelijks een moment van rust? Dringend tijd om daar verandering in te brengen. Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat je brein regelmatig een pauze gunnen veel meer oplevert dan onafgebroken ingespannen doorwerken. Niet alleen heeft je brein deze momenten van down-time nodig om energie bij te tanken, briljante inzichten die je helpen een complex probleem op te lossen komen bijna altijd als je algemene breinactiviteit laag is, als je iets doet dat repetitief is of weinig mentale kracht kost. Bijvoorbeeld als je wacht op een koffie, gedachteloos door een tijdschrift bladert of glazig naar buiten tuurt. Bij zo’n pauzes schakelt je brein over op een default network dat er voor zorgt dat je leert, verwerkt, associeert, ordent en integreert wat er voorheen gebeurd is. Met alleen bewust doelgericht denken kom je daar niet!

Wil je de kunst van het pauzeren leren? Begin dan meteen met deze pause-time challenge!
Win een Pause abonnement!   

Eat

  
Wil jij jouw eetgewoontes 'top of mind' zetten? Dat is een uitstekend idee, want een optimale werking van ons brein hangt sterk af van wat en hoe wij eten. Want hoewel onze grijze massa maar 2% van ons hele lichaamsgewicht uitmaakt, verbruikt zij maar liefst 20% van onze totale energie. En dat is niet alles: wist je dat jij ook nog een tweede brein hebt? In je ingewanden! Het brein in onze buik maakt het overgrote deel van de gelukshormonen dopamine en serotonine aan via darmbacterieën, en is dus samen met ons grote brein verantwoordelijk voor een belangrijk deel van ons welbevinden. Ons brein heeft behalve evenwichtige voeding vooral dan ook een gezond eetritme nodig. 
 
Klaar om je eetpatroon onder de loep te nemen? Start dan nu met de eat challenge!
Win een Eat abonnement!   

Connect

  
Heb jij soms het gevoel dat je teveel tijd steekt in werk en professionele contacten en te weinig in bevriende collega’s, je partner, je kinderen, vrienden en familie? In dat geval mis je één van de dingen waarvan aangetoond is dat ze het meeste bijdragen tot ons mentale welzijn en geluk: menselijke connectie. Ons verbinden met anderen is een basisbehoefte die diep in ons brein verankerd is en ons op allerlei manieren beloont: positieve sociale contacten verhogen onze weerbaarheid, ons zelfbeeld, ons vertrouwen en onze productiviteit.  Er is dus nooit een goede reden te bedenken om geen tijd te voorzien voor connecting time.
 
Is connecting time wat jij nodig hebt? Ga dan nu van start met deze challenge!
Win een Connect abonnement!   

Focus

  
Heb jij soms aan het einde van een drukke dag het gevoel dat je alles en niets gedaan hebt? Dat je weliswaar op honderden prikkels (mails, berichten, telefoontjes, gesprekken, ...) gereageerd hebt maar zonder veel doelgerichtheid? In dat geval miste je focus. Dat is jammer want dat is precies wat in deze tijd van voortdurende afleiding het verschil maakt. Alleen als je snel kan (her)focussen op wat echt belangrijk is en je alle ruis op de achtergrond kan buitensluiten maak je optimaal gebruik van je brein. Om beter focus te kunnen bewaren kun je de CEO van je brein – je prefrontale cortex – erop trainen langer en ononderbroken geconcentreerd te blijven, ondanks alle afleidingen. 
 
Wacht er dus niet mee, en start de focus challenge! 
Win een Focus abonnement!   

Sleep

  
Nog steeds aan het wachten op de dag dat je volledig uitgerust bent? Wacht niet langer, doe er iets aan. Het loont dubbel en dwars de moeite. Voldoende kwaliteitsvolle slaap is de snelste en zekerste weg naar meer veerkracht, een beter humeur en betere prestaties. Dat is geen toeval: tijdens je slaap werken je hersenen op volle toeren om afvalstoffen uit het brein te verwijderen, om informatie op te slaan en om te verwerken en organiseren wat er die dag gebeurd is. Dichter bij een tovermiddel voor productiviteit en veerkracht kom je niet. Dat topbestuurders en topsporters systematisch meer slapen dan hun collega’s is geen toeval. 
 
Klaar om uitgeruster door het leven te gaan? Start dan nu met deze slaap challenge!
Win een Sleep abonnement!   

Move

  
Voel jij je ook altijd opgekikkerd na wat beweging? Dit komt omdat ons brein bij beweging een proteïne loslaat die de groei van hersencellen aanwakkert, wat op zijn beurt leren, geheugen en veerkracht versterkt. Bovendien laat beweging endorfines stromen waardoor we energieker en gelukkiger worden. 
 
We beseffen allemaal dat bewegen goed is voor onze lichamelijk en geestelijk conditie, maar daar ook een gewoonte van maken is andere koek. Een dag vraagt immers veel van ons: het werk moet gedaan worden, kinderen hebben hun chauffeur nodig en we willen aan het einde van een drukke dag ook gewoon wat ‘chillen’. Maar er is goed (brein)nieuws: om de geestelijke voordelen van beweging te ervaren hoef je geen professionele atleet te worden. Integendeel, veel minder beweging dan dat is nodig om het punt te bereiken waarop je geluk en productiviteit flink de hoogte in gaan. Onderzoek toont aan dat als je na een eerste moment van lichamelijke stilstand op kantoor twintig minuten beweegt de grootste positieve impact op je brein al bereikt is.
 
Wil je de kracht van meer beweging meteen ervaren? Begin dan met onze challenge over bewegen!
Win een Move abonnement!   

Tune

  
Heb jij ook het gevoel dat het leven soms aan je voorbijvliegt? Dat er weinig tijd is om stil te staan bij de zaken die hier en nu rondom je gebeuren? Je bent niet de enige. Onderzoek toont aan dat wij doorheen de dag voornamelijk bezig zijn met wat nog moet komen of met wat al gebeurd is. Nochtans is af en toe je blik naar binnen richten onmisbaar om met gepaste rust te kunnen reageren op dagdagelijkse hobbels. Of het nu gaat over schreeuwende kinderen, een vervelende opmerking van je baas of de wagen voor je die je de pas afsnijdt, je kan je brein leren om hier bewuster en kalmer op te reageren.
 
Hunker je naar time-in om je stressniveau te verlagen? Aarzel dan niet en begin aan onze tune challenge.
Win een Tune abonnement!